tag line

tag line

Sabtu, 16 Julai 2011

Ramadan 2011


Alhamdulillah, tahun ini kita masih mampu dan diberi peluang untuk menyambut satu bulan yang penuh dengan berkat. Bak kata salah seorang ustaz di salah satu surau satu ketika dahulu, Bulan Ramadan adalah kebun atau ladang yang dikatakan tumbuh dengan pelbagai jenis buah dari buah yang kecil sehingga buah sebesar nangka. Buahnya manis, sedap dan sangat segar. Segala buah yang wujud di dalam kebun itu sentiasa berbuah. Dikatakan setiap 1 Ramadan, pagar kebun itu terbuka luas, siap disediakan lori untuk mengangkut segala buah yang ada di kebun itu. Pada setiap 30 Ramadan, pagar kebun itu akan di tutup.

Begitu lah perumpamaan yang boleh dilambangkan dengan bulan Ramadan. Seharusnya kita tidak sabar-sabar untuk melangkah ke bulan yang di katakan bulan yang penuh dengan rahmat, bulan pengampunan, bulan penuh berkat, bulan yang murah dengan pahala dan banyak lagi perlambangan yang diberikan pada bulan Ramadan ini. Pada bulan ramadan, kita hanya akan bertarung dengan nafsu sahaja, kerana pada bulan ini, segala syaitan dan iblis laknatullah telah dirantai daripada mengganggu manusia sejagat dalam mengabdikan diri pada Yang Maha Mentadbir. Pada ketika ini lah masanya kita untuk mendidik nafsu agar mendengar arahan kita.

Sehingga kini kita diberi peluang oleh Yang Maha Kuasa untuk mengecapi keindahan dan rahmat untuk menjejak Bulan Ramadan ini, kita harus bangga, bersiap sedia dan tidak sabar-sabar untuk melangkah Bulan Ramadan Al-Mubarak.

.:: SALAM RAMADAN AL-MUBARAK ::.

Tiada ulasan: