tag line

tag line

Rabu, 15 Disember 2010

7 makanan LELAKI untuk seks yang sihat!

Baru-baru ni aku ada terbaca satu majalah keluaran Karangkraf. Ada satu artikel yang agak menarik dan sesuai dijadikan guide kepada golongan maskulin diluar sana. 7 MAKANAN LELAKI UNTUK SEKS YANG SIHAT.

1. BIJIRIN
Biasanya kita ketahui bahawa bijirin merupakan diet yang terpenting dalam konteks kesihatan jantung serta otot-otot. Contoh bijirin yang biasa diwar-warkan adalah oat dan barli, dimana kedua-dua makanan tersebut sangat kaya dengan serat dan vitamin B. Pengambilan serat bersama air kosong dalam kuantiti yang disyorkan dapat membantu proses pencernaan.

2. TIRAM
Dikatakan kaya dengan zink yang sangat diperlukan dalam pembinaan sel dalam badan. Pengambilan zink yang cukup dikatakan mampu menyelamatkan kerosakan sel iaitu penyebab kepada kenser prostat. Selain daripada itu, mampu meningkatkan jumlah sperma dan fungsi seksual dalam sistem reproduktif lelaki!

3. BROKOLI
Dapat melindungi pemakan daripada penyakit kanser dan jantung. Selain daripada itu, dapat mengurangkan tahap 'homocycteine', asid amino dan peningkatan strok. Contoh lain seumpama brokoli adalah, kobis, bok choy, bunga kubis dan brussels.

4. SOYA
Mampu menyihatkan prostat. Tahukah kamu dengan mengambil 25 gram soya setiap hari dapat membantu merendahkan kolestrol selain mengurangkan risiko sakit jantung!

5. LEMAK IKAN
Menjadi perkara penting dalam memastikan pengaliran darah, imunisasi dan jantung yang sihat. Juga mampu mengurangkan risiko kenser prostat. Vitamin D yang terkandung dalam lemak ikan dikatakan mampu mengurangkan tekanan darah tinggi, kanser dan diabetis!
6. PISANG
Potassium dalam pisang mampu meningkatkan tenaga dalam tubuh, mengurangkan risiko strok, mengawal tekanan dan menambah sel darah merah. Selain pisang, tomato, jus oren dan susu juga mampunyai tahap potessium yang tinggi.

7. SAYURAN
Sayuran dari jenis merah-jingga mengandungi anti-oksida yang dapat mengekalkan kesihatan kulit. Kandungan vitamin C membantu menghasilkan kologen manakala beta-carotene pula bertindak memulihkan sel-sel kulit yang rosak akibat pendedahan yang terlampau kepada cahaya matahari.

Sumber:
Remaja, 1 April 2010, Bil: 567, m/s: 115


Tiada ulasan: