tag line

tag line

Selasa, 5 Ogos 2008

Tesis oh tesis part 1

semua orang tahu, untuk mendapatkan segulung ijazah maka, mestilah menyelesaikan disertasi. Disertasi tu dalam Bahasa Malaysia bagi tesis. aku pun secara tidak langsung terlibat dalam pembikinan sebuah buku yang digelar TESIS.


Tajuk yang aku pilih ialah Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Penghasilan Pil Dengan Menggunakan Kaedah Kepelbagaian Regrasi (Multiple Regression). Semua orang pelik kenapa matematik berkaitan dengan Pil? Apa hubungannya? disini terjawablah semua persoalan yang terbuku di dalam benak fikiran semua yang masih lagi keliru dengan subjek matematik atau kursus matematik yang diambil oleh mana-mana insan yang bergelar ahli matematik.


Matematik adalah sesuatu bidang yang sangat-sangat luas. Sains boleh masuk, bukan sains pun boleh masuk. Dari segi bidang pekerjaan pula, sangat lah luas. Bahagian industri, perubatan, kejuruteraan dan banyak lagi yang tak mampu disebutkan.


Berbalik kepada tesis tadi, tanggal 18 Julai 2008, anak-anak kepada supervisor meminta untuk bentang proposal tesis depan supervisor (termasuk aku tu) untuk superviser komen sebelum di komen oleh pensyarah-pensyarah lain pada hari pembentangan yang sebenar. Yang membanggakan pada hari itu, supervisor memuji slide show dan juga isi kandungan dalam proposal yang aku punya. Agak ler bangga ckit.


Adik beradik aku yang lain banyak ler kena komen. Ada yang kurang slide, ada yang tak cukup isi, ada yang objektif yang overlap dan banyak lagi. Ape pun aku happy!!

Tiada ulasan: