tag line

tag line

Rabu, 6 Ogos 2008

berjimat cermat itu amalan yang sangat-sangat baik!!

Universiti Malaysia Sabah juga dikenali sebagai UMS adalah sebuah universiti yang terulung dan telah dinobatkan sebagai sebuah universiti tercantik di Asia Tenggara. Secara tidak langsung UMS telah membawa nama Malaysia seiring dengan kejayaan yang dibawa oleh UMS. Maka, bagi terus melonjakkan nama Malaysia khasnya kemata dunia, UMS telah menambah pelbagai fasilitis seperti lampu, pokok-pokok dan sebagainya bagi mencantikkan lagi UMS.

Isu sekarang adalah DEBAT ALAM SEKITAR 2008. Kali ini penulis nak back up UMS. Penulis dapati ramai pendebat-pendebat dari 22 universiti yang terlibat dengan Debat Alam Sekitar tidak puas hati dengan banyak hal semasa UMS menjadi tuan rumah Debat Alam Sekitar (DAS). Sebagai mahasiswa UMS dan juga AJK dalam menjayakan Debat Alam Sekitar 2008, penulis terpanggil untuk menjawab segala persoalan yang dilontarkan oleh para pendebat sekalian.


Dari segi kediaman, penulis agak berpuas hati dengan UMS yang meletakkan semua pendebat dibawah satu bumbung. Ini adalah kerana memudahkan pendebat berinteraksi dan juga mengajar para pendebat menjadi seorang yang BERJIMAT!!.


Makanan pula, biasalah, mana-mana makanan bukannya murah, tambah lagi minyak yang melambong naik. that is normal. Lagi pun pendebat-pendebat dari semenanjung atau dengan ayat lain peniaga menganggap pendebat-pendebat yang petah berkata-kata ini adalah pelancong, maka ini adalah peluang mereka untuk mengaut lebih keuntungan.


Pengangkutan lambat???wujudkah persoalan itu?UMS telah membelanjakan banyak masa, tenaga dan wang demi kemudahan pendebat-pendebat sekalian. Macam pendebat-pendebat sekalian tak pernah alami kes yang seperti ini di setiap universiti. Yang penulis perhatikan dan lihat, pendebat sepatutnya bersyukur dengan kemurahan yang UMS berikan kepada kalian. Bagi warga UMS, kami menerima sedikit kesan daripada DAS.


Secara konklusinya disini, pendebat sekalian mestilah sedar dengan ekonomi sekarang. Penulis melihat seseorang pendebat sebagai seorang yang tahu semua isu-isu semasa dan juga perkembangan terkini mengenai isu-isu semasa dunia amnya dan Malaysia khasnya. Lagi pun sebagai warga negara Malaysia, kita mestilah menyokong dasar-dasar baru kerajaan bagi mengurangkan pengaliran wang keluar.

Tiada ulasan: