tag line

tag line

Selasa, 5 Ogos 2008

Debat Alam Sekitar 2008!!

kali ini, Debat Alam Sekitar ke-18 berlangsung di Universiti Malaysia Sabah. Debat Alam Sekitar ini di taja oleh Jabatan Alam Sekitar. Ia berlangsung di UMS pada 25-29 Julai 2008. Secara tidak langsung, aku terlibat walaupun aku bukan seorang pendebat. Aku diberi tanggungjawab sebagai pengarah Pengangkutan Bahagian Pelajar.


Jujurnya aku agak risau dengan pertama kali ambik jawatan ini. sebab aku diberitahu kebanyakkan pendebat IPT Malaysia ni ada sedikit lebih permintaannya. Yang menyebabkan aku risau ialah tanggungjawab yang aku anggap agak berat kali ini. Tapi atas nama Universiti Malaysia Sabah dan juga atas permintaan seorang sahabat, maka aku beranikan diri dengan tanggungjawab ini.


Masa 1st meeting, aku di arahkan ke bilik meeting eksekutif di anjung siswa, lagi-lagilah aku berdebar-debar. mana taknya, calang-calang manusia je yang dapat masuk bilik meeting tu. Masa tu aku hanya seorang yang amat-amat kerdil, tengok depan semua pegawai UMS, tengok sebelah kiri dan kanan, semua pendebat yang agak hebat jugak.


25 Julai 2008, hari yang dinanti-nantikan telah pun tiba. Pada awal tarikh, aku agak tidak terlibat kerana ada urusan yang harus aku lakukan terlebih dahulu. tapi takpe, aku difahamkan bahagian sambutan telah mengambil tanggungjawab sementara. lega lah kiranya, tapi petang tu, aku terpaksa stay kat sana, sebab aku difahamkan ada taklimat kepada AJK dan juga pendebat semua di Dewan Bankuasi, Dewan Censelor. maka bermula lah tugas pertama ku. Tetiba hujan renyai-renyai pulak!! sakit hati betul. tapi tak pe, aku akan uruskan dengan sebaik mungkin. malam itu, 2 bas disediakan kepada pendebat, 1 bas kepada hakim-hakim dan satu bas kepada AJK.




26 Julai 2008, hari yang kedua, pertandingan debat di buat di SKTM (Sekolah Kejuruteraan & Teknologi Maklumat). Semua agak berjalan lancar. Sama juga lah dengan hari yang ketiga, 27 Julai 2008. tempat yang sama.


28 Julai 2008, hari isnin, maka bertukar tempat. pertandingan diadakan di SSMP (Sekolah Sains Makanan dan Pemakanan). Di SSMP, berlangsungnya suku akhir. disini lah berlakunya kekalahan UMS.


Dari segi pengangkutan selepas habisnya pertandingan suku akhir, agak kelam kabut dengan ada yang AJK terpaksa bergerak awal untuk persediaan tempat ke SMK Likas dengan SMK All Saints. Kedua sekolah ini adalah tempat dimana separuh akhir akan berlangsung. Kerana ketidak cukupan bas kepada peserta untuk bergerak ke dua-dua sekolah. aku terpaksa membuat keputusan untuk tunggu bas yang satu lagi, nak gerakkan satu dulu, nanti yang tak dapat bas dengki dan juga untuk keselesaan pendebat-pendebat yang bakal menjadi penonton nanti.


Hari yang terakhir, 29 Julai 2008 berlangsungnya Pertandingan Akhir Debat Alam Sekitar ke-18 yang berlangsung di Dewan Resital, UMS. Di sini pun pening jugak lah, sebab ada yang hakim akan balik, pendebat pun sama.


Agaknya 30 Julai boleh lah aku tenangkan hati, tapi malangnya terpaksa uruskan pendebat dan hakim untuk diorang hantar ke airport. pening btol!!


Tapi takpe, tiada masalah, disini aku belajar banyak benda, yang paling utama ialah, macam mana nak munguruskan sesuatu benda dengan cepat tanpa membazirkan sumber yang 'mahal'. aku juga belajar macam mana nak menjaga hati orang lain dan bagai mana nak menguruskan tetamu. banyak lagi aku belajar.


Jika diberi peluang, aku masih lagi mahu terlibat dengan sebarang aktiviti because i'm enjoy to handle it!!

Tiada ulasan: