tag line

tag line

Jumaat, 14 Ogos 2009

Airasia...


Semalam 14 Ogos 2009, aku menerima satu SMS yang menyatakan bahawa penerbangan ibu+bapa ku dari 10.20pm kepada 11.20pm. Aku agak terkejut dengan penangguhan selama sejam. Kemudian, aku mendapat satu lagi SMS yang menyatakan penerbangan umi+abah aku di lewatkan lagi kepada 11.50pm. Aku menjadi semakin pelik. Aku risau gak dengan penerimaan SMS yang berkali-kali. Aku risau kerana umi+abah aku bukan reti sangat dengan benda-benda ni. Satu lagi penyebab kerisauan aku adalah, musim sekarang ni bukan boleh percaya sangat dengan SMS-SMS ni.
Sebagai meyakinkan aku, aku cuba dapatkan nombor telefon pusat airasia. Tapi malangnya lebih 10 kali percubaan aku tidak berjaya, hinggakan aku habis kredit telefon bimbit ku. Aku agak terkejut dengan apa yang berlaku. Rupa-rupanya aku menghabiskan RM5!! Ini adalah boleh di kelasifikasikan sangat menyedihkan dan meyakitkan hati. Kemudian aku mencuba dengan kaedah yang kedua iaitu dengan menghubungi kat lapangan terbang, tapi satu 'ekor' pun tak angkat. Aku menggunakan telefon kawan aku. Aku tak sangka pulak airasia jadi macam ni. Jujurnya jika dibandingkan staf MAS dan Airasia, MAS punya staff 100 kali lebih baik dan lebih mesra berbanding dengan airasia. Manakala, untuk menghubungi pusat pula, 100 kali lebih baik MAS berbanding airasia.

Sebagai contoh: (masa aku call semalam-lebih kurang lah, tak tepat pun) Selamat datang ke airasia. Perbualan ini akan di rekod untuk tujuan penambah baikan dan untuk train staff. sila tekan satu untuk bahasa inggeris, tekan 2 untuk bahasa melayu,....(aku tekan 2). Untuk sebarang penempahan sila layari www.airasia.com. (BODOH!! kalu xde ape2 buat ape aku call pusat habiskan kredit)....Aku tekan 2 jugak untuk pertanyaan tiket. Airasia jawab, untuk sebarang berkenaan tiket sila layari www.airasia.com. (BODOH kali kedua. buat pe aku call kalu everything setel dengan melayari www.airasia.com). Benda-benda yang macam ni yang menghabiskan kredit aku ni. Tak abis-abis sila layari www.airasia.com.

Sebenarnya banyak penyelesaian boleh buat. Pertama, kalau dah tahu dah flite akan delay letaklah dua orang staff kat telefon kat lapangan terbang. Kedua, ramaikan staff kat pusat center. (ni tak aku dah call lebih 10 kali, asyik cakap staff sibuk). Ketiga, Paparkan pada www.airasia.com yang menyatakan kelewatan penerbangan. Keempat, call penumpang sendiri dan pastikan bila penumpang tengok telefon tu, tulis airasia bukannya 66300.

Pagi tadi aku call umi aku, tanya dia mengenai semalam dan umi aku cakap penerbangan delay lagi sampai 12.30!! Bayangkan orang tua yang nak naik flite tu. Daripada 10.20pm sekarang jadi 12.30am! Hanya mengucapkan maaf? Rasanya tak mencukupi dengan maaf. Sekurang-kurangnya bagilah satu air mineral kepada pelanggan. Bayangkan kalau penumpang tu jauh daripada lapangan terbang (2 jam perjalanan dari rumahnya ke lapangan terbang). Tak ker terkial-kial dia kat sana tunggu awal. Kalau bagi air mineral, sejuk sikit hati pelanggan.

Tiada ulasan: