tag line

tag line

Khamis, 13 November 2008

GOD!!

Satu ungkapan yang akan di ukir dari bibir apabila sangat tertekan. Bila saje something bad terjadi, masa tu lah kita akan ingat tuhan yang mencipta kita. Sedangkan apabila kita bersenang-senang tidak pula kita ingat pada Tuhan. Itu lah lumrah manusia. Tengah berduka baru ingat semua pada Yang Maha Pencipta. Kata-kata ini bukan ditujukan kepada sesiapa pun, malah kepada diri saya sendiri.

Mana taknya, bila tak leh nak jawab exam, baru lah semua teringat, segala doa dibaca. Nak dijadikan cerita, tiga hari lepas, aku menghadapi 2 kertas. Pada 11 oktober 08, jam menunjukkan jam 7.30 pagi. Aku sedar semua senjata aku belum diasah, tetapi dengan pedang dan peluru yang tidak cukup aku redah dengan berani. Dengan ayat lain, berani mati lah!!. Dah ler ari tu aku ada 2 paper lagi. Sebelah pagi dan sebelah petang. Sebelah pagi paper Math Lanjutan 1 dan sebelah petang pengoptimuman. Tetapi antara kedua-dua paper, secara jujurnya agak hancur. Soalan yang dikelurkan adalah sangat susah. tanya pasal konsep yang perlu dihafal, proving dan banyak kearah konsep yang kita sendiri cari sendiri kat lib atau ayat lain kena paham sendiri. Bukan tak nak study, tapi aku sibuk dengan tesis yang melambak. Baru saje habis tensen buat tesis, datang pulak tensen final exam.

Kesedihan bukan setakat itu sahaja, tetapi esoknya pula aku ada paper yang boleh diklasifikasikan agak susah. Untuk paper ini, lain pulak ceritanya. Bila masa ada 15 minit lagi nak tamat, baru aku fikir, sepatutnya kena tolak or kena tambah?Masa terus berdetik, yang aku dah buat tu tambah. Kalau sepatutnya tolak, maksudnya 40 markah aku buang macam tu sahaja. What should i do? aku dengan tanpa berfikir panjang, aku ubah, tapi tidak sempat nak mengubahnya semua. Hanya titisan air sungai yang jatuh ditengah lautan. Yang aku berjaya ubah markahnya lebih jurang 5 markah sahaja. Aku hantarnya dengan harapan aku dapat markah dengan konsep yang aku keluarkan. Dalam hati terus berdoa. Tapi bila keluar dari dewan, aku tanya kawan-kawan yang lain, dia cakap betol lah ape yang aku buat tu. Aku bersyukur dengan maha Esa. Alhamdulillah...

Begitu lah cerita masa aku exam.Tetapi yang aku sedihnya, sem ini aku dapat rasakan hidup aku agak kucar-kacir. Apa pun friday next week aku ada 1 paper lagi, final paper. Apa yang senior bagitau, soalan dia adalah soalan yang unsangkaable (tak leh nak jangka). Buat ler aku takut. Ape-ape hal aku ada seminggu untuk aku study, tebuskan kembali kekecewaan aku pada tiga paper yang lepas. KAWAN-KAWAN DOAKAN AKU!!

Tiada ulasan: