tag line

Selasa, 4 November 2008

Berehat sebentar di Kundasang dan Ranau.

Assalamualaikum....

Sem ini adalah sem paling penat dan sangat-sangat penat. Tapi apa boleh buat dah namanya pelajar, maka penat tu terpaksa diketepikan. Tetapi sebagai manusia tensen tetap ada. Kami 9 orang mahasiswa/i Universiti Malaysia Sabah dalam bidang Matematik dengan Ekonomi telah bersepakat untuk mengurangkan tensen kami dengan melawat PEKAN KUNDASANG dan RANAU. Lama sudah penulis tak berjalan-jalan. Sebenarnya perancangan penulis dan rakan-rakan sudah lama, tetapi selalu sahaja tergendala dan terpaksa ditunda atas faktor-faktor kekangan dengan pelajaran dan individu.

Detiknya 26 Oktober 2008 jatuh pada hari Ahad. Penulis bersama dengan 8 rakan yang lain, Arif, Fadzli, Faizal, Vivian, Lilian, Harvinder, Tina dan Mon telah bertolak dari Kolej Kediaman Indah Permai. Sebenarnya Arif tidak mahu mengikuti rombongan kami, tetapi dengan kuasa dan desakan yang digunakan oleh Fadzli, akhirnya Arif sertai rombongan kami. Kami menggunakan 2 buah kereta dengan 3 orang pemandu. Sebuah kancil dipandu oleh penulis dan sebuah lagi dipandu oleh Faizal dan Fadzli. Semua urusan kumpul duit dan urusan kenderaan, Vivian yang uruskan (TQ!!).

Kami bertolak seawal jam 8 pagi dari Kolej Kediaman Indah Permai. Perjalanan kami memakan masa 2 jam 30 minit. Ini adalah disebabkan oleh faktor hujan rintik-rintik yang melanda Kota Kinabalu sudah beberapa hari. Penumpang dalam kenderaan yang penulis pandu terdiri daripada 5 orang termasuk penulis, Vivian, Harvinder, Lilian dan Arif. Kenderaan penulis pandu agak ramai. Kenderaan yang satu lagi adalah lebih ringan kerana hanya terdiri daripada Faizal, Fadzli, Mon dan Tina sahaja. Banyak kelengkapan yang kami bawa termasuk lah rice cooker. Tujuan adalah untuk memasak disana. Kami rancang akan bermalam di Ranau.

Destinasi pertama kami ialah Kinabalu Park. Yuran yang dikenakan untuk masuk Kinabalu Park hanyalah RM3 Kerana kami masih lagi pelajar. Kinabalu Park merupakan pintu masuk kepada pendaki yang ingin mendaki Gunung Kinabali. Kami kesana adalah hanya untuk melawat kawasan-kawasan sana. Kerana apa yang kami maklum bayaran untuk mendaki RM3++. Selain daripada itu, tiket yang dikenakan kepada kami, boleh digunakan sebagai tiket masuk untuk memasuki Poring.

Kemudian, kami meneruskan perjalanan. Masing-masing perut berbunyi, lapar pulak. Kami merancang makan di Pekan Nabalu sambil membeli sayur-sayuran yang segar disana untuk hidangan yang bakal kami masak nanti. Disana kami makan di sebuah kedai makan di Pekan Nabalu. Kami mencari lauk pauk untuk santapan kami nanti. Tetapi malangnya, Lauk pauk tiada di jual disana. Nasib kami masih tidak malang, kerana kami bakal menuju kearah Pekan Ranau. Jadi rancang beli disana.

Kemudian kami meneruskan perjalanan kami sehingga sampai satu pekan, iaitu Pekan Ranau. Di sana kami telah memborong fish ball, fish cake dan sebagainya. Apa yang best, kami merancang untuk menyambut hari jadi untuk Tina dan Mon (Belated bithday). Tapi kami tak bagitau diorang berdua. Kiranya buat kejutan lah. Kami beli 2 jenis kek. Murffin dan sebijik kek.

Perjalanan diteruskan. Destinasi seterusnya ialah Ladang Teh di Ranau. Kami akan bermalam di sana. Ingin merasa perasaan warga atau penduduk sabah, maka kami telah memilih untuk bermalam di Rumah Panjang Rungus. Bayaran untuk sebilik ialah RM75. Dalam sesebuah bilik ada 3 buah katil. Kami telah menyewa 2 buah bilik, satu untuk lelaki dan 1 bilik untuk perempuan.
Untuk menjimatkan masa, kami letak beg kami dan bersalin untuk persiapan untuk ke Poring. Sebelum itu, kami meraikan hari jadi Mon dan Tina. Ekspresi muka mereka agak terkejut dan amat terharu dengan sambutan yang kami wujudkan ini. Awalnya kami keluarkan Maffin untuk diorang, bila dorang makan sikit, kami keluarkan kek yang besar. Mereka benar-benar terharu. Dari muka tina, macam ada sedikit merah ingin menagis kerana sangat terharu. Bila aktiviti sambutan hari lahir bersiap, kami bersiap menuju ke Poring.
Poring merupakan satu kawasan pelancongan. Poring adalah bukan sahaja kawasan air panas air terjun ada jugak. Kami mandi puas-puas sampai jam 7 malam. Pada malam itu, kami telah memasak tomyam. Lilian jadi chef pada malam itu, yang lain goyang kaki!! Bila aje selesai, kami terus serbu. Makan-makan dan terus makan. Walaupun agak pedas, tetapi tetap sedap (tahniah Lilian). Bila semua kekenyangan, macam biasa, kami jadi ular, kenyang je tdo.
27 Oktober 2008 kami meneruskan aktiviti kami dengan melawat di ladang teh sambil bergambar. Unyuk sarapan pagi, kami makan masakan semalam yang tidak habis. Keluar dari ladang teh, kami menuju ke Pekan Nabalu. Kami terus masuk War Memorial. Kemudian Kami terus ke 'New Zealand' Malaysia. Kiranya ladang lembu. disana banyak lembu susu. Seakan-akan kami berada di Negara New Zealand. Tapi malang memang selalu wujud, kami tidak dibenarkan masuk kerana sedikit renovation. Tapi atas dasar dah sampai, gambar tetap di ambil walaupun tidak dapat masuk. Kemudian dalam perjalanan turun dari ladang lembu, kami singgah di taman bunga. Bukan nak beli bunga, tetapi sekadar bergambar sahaja.
Nampaknya semua kepenatan, kami terus pulang ke kolej kediaman masing-masing, walaupun penat tetapi hati kami sangat gembira. Ini adalah saat yang tidah boleh kami lupakan. Kami benar-benar gembira. Segala tensen yang ada berjaya dikurangkan dan dihilangkan. Masa akan datang, kami merancang untuk melancong tetapi tak pasti tempatnya, pepehal TUNGGU.......