tag line

tag line

Jumaat, 11 Disember 2015

Pulau di Malaysia yang tidak popular namun cantik


PULAU RAWA, JOHOR


Merupakan salah satu dari gugusan pulau yang indah Laut China Selatan di pesisiran laut Johor. Terletak kira-kira 16 km di luar pesisiran laut Johor dan berdekatan dengan beberapa pulau lain seperti Pulau Besar. Pulau Rawa mempunyai pantai berpasir putih dan aie yang jernih

PULAU BANGGI, SABAH


Terletak di timur laut Kudat, Sabah dengan keluasan 440.7 km persegi yang merupakan pulau yang terbesar di Malaysia, diikuti dengan Pulau Langkawi dan Pulau Pinang.

PULAU LANG TENGAH


Pulau kecil yang terletak di antara Pulau Perhentian dan Pulau Redang. Perjalanan mengambil masa selasa 30 minit dari Jeti Merang. Nama Lang Tengah diambil sempena nama 'Lang' atau burung helang dan tengah. Oleh itu, Lang Tengah bermaksid helang yang berehat di pertengahan pulau.

PULAU BERAS BASAH, LANGKAWI


Terletak di sebelah barat Langkawi, Pulau ini menawarkan percutian menenangkan dengan pantai bersih dan hutan hijau yang indah. Untuk ke pulau ini, pengunjung perlu mengikuti lawatan empat jam ke pulau, termasukPulau Singa Besar dan Pulau Dayang Bunting.

PULAU AUR, JOHOR


Terletak kira-kira 60 km dari timur Mersing di Johor dan merupakan satu dari kawasan Taman Marin Johor. Memiliki banyak spesis hidupan marin dalam air. Ia juga dijadikan tempat berhenti para nelayan. Pulau Aur mempunyai banyak lokasi yang sesuai untuk aktiviti menyelam dan snorkeling.

PULAU TIMBA-TIMBA, SABAH


Terletak di Semporna Sabah yang memiliki hidupan laut yang amat jarang dijumpai seperti blue ribbon ells, barracudas dan banyak lagi.

PULAU KAPALAI, SABAH


Hanya terletak lebih kurang 15 km dari Pulau Sipadan, Pulau Kapalai ini boleh dikatakan syurga bagi penggemar sukan snorkeling dan skuba. Ia juga merupakan sebuah pulau terindah yang telah diterokai sejak 200 tahun yang lalu, namun kini ia lebih popular dengan kecantikan pasir pantainya yang putih bersih.

PULAU TENGGOL, TERENGGANU


Terletak di luar pantai Terengganu dan lokasinya terletak di perairan Laut China Selatan. Memiliki 20 tempat menyelam cantik dan menarik. Diantaranya Teluk Air Tawar tempat terbaik untuk melihat penyu. Batu Tokong Laut pula turut menarik bagi melihat ikan selar berkumpulan.


Banyak lagi tempat-tempat menarik yang perlu kita jelajah. Kalau kita bercuti luar negara, pastinya orang bertanya tempat mana yang menarik yang ramai tidak tahu. Ini lah antara jawapanya. Walau pun aku tak pernah menjejak kaki lagi kesemua tempat-tempat yang disenaraikan ini. InsyaAllah, kalau ada ruang, wang dan peluang semua tempat ini akan aku jelajah!

Rujukan :
Maskulin | Vol. 169 | Oktober 2015 | m/surat : 24 & 25

Tiada ulasan: