tag line

tag line

Khamis, 24 Februari 2011

Math is beautiful 1

Ish...ish...korunk ni. Nape ni? Apasal? Sebab bunyi matematik ke? Aku pun tak paham lah korunk ni. Ape ler salah si matematik ni. Dengar je nama matematik, ramai yang ketaq. Padahal matematik la yang best. Ada lecturer aku dulu penah kata, mathematics is beautiful. Mula-mula tu aku ada gak pertikai (dalam hati jek pun), ape yang cantik? Rupa memang takde, bentuk sah ler takde, tinggi mustahil lah pulak. Setelah berjaya memperoleh Ijazah Sarjana Muda (Kep.) Matematik dengan Ekonomi dari Universiti Malaysia Sabah baru lah aku paham kenapa matematik ni cantik, berseri, cun, lawa, hensem, kacak, bergaya, macho dan segalanya (lebih-lebih lah pulak aku ni, padahal aku lebih kepada statistik).


Mesti korunk tak caya kan. Meh aku tunjukkan satu bukti. Korunk semuakan ada hanphone kan? Contoh:

012-3456789

Ambik 2 digit paling blakang skali
(89)
Pastu darab 2
(89 x 2 = 178).
Tambah ngan 5
(178 + 5 = 183).
Darab dengan 50
(183 x 50 = 9150).
Tambah dengan umur anda
(9150 + 25 = 9175).
Tambah dengan 365
(9175 + 365 = 9540).
Tolak dengan 615
(9540 - 615 = 8925)

Jadik last skali lepas kira-kira anda dapat 8925. Agak-agak, ape istimewa nombor ini. Kalu korunk tak paham, sah, memang sah, terbukti anda tak baca bismillah kan?

8925

89 - tu kan 2 digit akhir nombor handphone korunk kan??
25 - tu kan umur hang!

Jadik, korunk nak kata matematik ni mennyusahkan, berserabut dan menjengkilkan? Sendiri tanya, sendiri jawab lah yer.....

p/s : lupa nak kreditkan Mohanes. Thanks mon kerana share!!

5 ulasan:

mye berkata...

math mmg mnarik blew kte dpt jln pnyelesaian tp blh mrubahkan mood blew xdpt jwapan yg tepat..
hehe

master mazeen berkata...

itu lah math...very unique...kan??

Nur Diyana berkata...

menarik..tak penah jumpa ni...
bagus..
memang math sangat cun cantik 32 24 38..hahaha...ok ke ukuran tu??

miss zulkanine berkata...

yawhhhh~ ini M.E.N.A.R.I.K~

master mazeen berkata...

kak diayana : wah 38??hahah...
zulkanine : nanti kan yang lebih banyak...kalau jumpa lah...