tag line

tag line

Jumaat, 27 Ogos 2010

Al-kisah Ramadan...

Di petang jumaat yang sangat tenang ini setenag air di lautan..cewah!! tetiba aku terimbau kembali masa ramadan kecik-kecik dulu. Bukan ape, orang kata masa kecik adalah masa yang sangat gembira. Kalau ada mesin masa dalam laci macam nobita tu kan best. Boleh aku balik masa aku umur 10 atau 11 tahun.

Ada satu kisah yang tidak boleh aku lupakan pada ramadan 15+ tahun yang lepas. setiap kali aku kesana aku pasti akan imbau kembali suka duka. tapi sekarang bangunan tu sudah berubah menjadi sangat cantik. Begini al-kisahnya.....

Seperti biasa aku dengan hepi nya berpuasa pada satu tahun di dalam bulan ramadan pada ketika itu. kalu tak silap aku pada masa tu aku masih sangat kecik lebih kurang dalam umur 9-11 tahun. biasalah time tu dah mula belajar puasa cukup. tak de dah makna puasa yok2. Malam tu aku g solat di madrasah belakang umah aku (masa tu belakang, skarang dah jadik depan umah da). Madrasah itu buat 20 rakaat tapi bacaan surah kecik2 je. awal2 tu hepi lah gak smyg penuh 20+3. pastu menjelang 13 ramadan dan keatas, masa kiam tu tuhan saje yang tahu. Berat je, asyik nak tutup je mata ni. kadang-kadang tu aku masih sujud yang pertama, sedar-sedar dah iman baca doa. Aduh!! kelakau lah masa tu.

aku pun berfikir macamne nak elakkan daripada mengantuk, tapi aku nak sembahyg penuh untuk 30 hari. otak aku ligat berfikir pada masa tu, padahal imam tengah smyg kat depan! tetiba imam bagi salam " assalamualikum warah matuAllah" ting!! idea datang. aku akan praktikkan esok. untuk malam ni kompem dah ilang ngantuk sebb idea dah ada cuma tak laksanakan. Dalam hati ni riang dan tak sabar-sabar nak menjalankan misi yang di peroleh masa smyg yang tak kusyuk tadi.

Esoknya......

orang x azan isyak lagi aku dah sampai dah kat surau. dalam hati ini melonjak2 gembira kerana nak try teknik terbaru yang di ilhamkan oleh otak yang bergeliga ini. hahaha. bila selesai sahaja solat isyak, aku bangun dari sof yang terakhir dan aku duduk di belakang sekali dekat dengan pintu masuk keluar. Masa tu budak2 xde. aku dan adik2 aku di golongkan dalam golongan yang 'jurus'. hahaha. mana tak nyer solat 5 waktu kat surau beb! Imam mula bangun untuk solat terawikh. aku dan adikku yang berada d blakang skali bersebelahan dengan pintu keluar masuk yang berwarna hijau bangun untuk solat tewarikh, tapi bukan bersama-sama sof lain tapi paling belakang (kompem xde orang masa tu).

bila imam mula membaca surah al-fatihah, jari-jemari kaki ku mula cuba merangkak ke depan kemudian 10 jari kaki ku mula menarik badan ini. Aktiviti ini berulang-ulang sehingga imam rukuk, kiam, sujud dan bangun kembali. Rakaat yang kedua: aku sambung balik aktiviti yang tidak berfaedah itu sehingga imam rukuk, kiam, sujud dan salam. dimana aku berhenti untuk rukuk kali kedua disitu lah aku duduk dan memulakan solat kedua. seterusnya aktiviti yang tidak bermoral itu di sambung kembali sehingga aku sampai ke sof terakhir.

yang paling tak tahan adalah siap berlumba-lumba sape sampai dulu ke saf terakhir dengan adik-adik aku. Adik-adik aku tak pelah diorang budak2 lagi masa tu. aku paling sulung yang buat onak dan duri ini. Aktiviti ini diteruskan sehingga solat witir selesai.

hahaha.....bila ingat kembali rasa cam bodoh lak. tapi itu lah aku masa kecik2 ada je idea yang bodoh2. Tapi ape yang paling penting, teori yang aku cipta ini terbukti dapat menghilangkan perasaan mengantuk! TAHNIAH!!

2 ulasan:

cokodok berkata...

slm...
ni kenangan lama ke kenangan terawikh tadi??

slmt berpose tuan nazim n slmt menyambut syawal :)

master mazeen berkata...

tuan nizam la...huhuh...kisah tu dah jadik history la cokodok...huuhuh...Nak wish gak..selamat hari raya maaf zahir batin..insyaAllah kita akan bertemu bulan puasa / ramadan tahun 1432H (taun depan la tu)...ameen