tag line

tag line

Sabtu, 21 Mac 2015

Tersilap langkah?

Assalamualaikum dan salam sejahtera para blog walker/frens,

Aku yakin, korang pernah tengok orang-orang yang berjaya dan tetiba syaitan datang menghasut mengatakan 'Ko ingat ko tu hebat?' atau 'Kenapa dia, tidak aku?'. Itu lah 2 contoh hasutan setan kepada kita bila mana kita happy, atau seronok tengok kejayaan seseorang.

Kadang-kadang dalam hidup kita diberi pilihan untuk membuat sesuatu dan pada akhirnya kita akan terdetik, kenapa aku tak pilih yang satu lagi? Pastinya kita terdetik 'Adakah aku telah membuat pilihan yang salah?'


Itu lah permainan yang membelunggu diri manusia. Tapi kita harus sedar setiap apa yang kita buat atau kita pilih hendaklah berpegang pada satu, meminta dengan Pencipta supaya pilihan yang dibuat adalah pilihan yang tepat dan tidak tersilap langkah.

Sekiranya pilihan yang dibuat pada akhirnya tersalah, yakin lah Tuhan mahu kita belajar dari kesilapan. Sedar lah setiap langkah kita mestilah muhasabah diri adakah apa yang aku buat ini betul atau salah? diredai atau tidak? Tuhan tak pernah kejam pada kita.

Yakin lah, setiap apa yang berlaku adalah qada' dan qadar Allah. Yakin pada Nya sahaja Insya-Allah hati akan tenang, jiwa akan tenteram dan kepala tak serabut. Pastinya itu adalah pilihan yang tepat!
 


Tiada ulasan: